Pirmieji „Independence“ metai: saugumas, konkurencija ir unikali patirtis

2015 10 27
Pirmieji „Independence“ metai: saugumas, konkurencija ir unikali patirtis

 

Lygiai prieš metus, 2014-ųjų spalio 27 d., Klaipėdos uostą pasiekė Suskystintųjų gamtinių dujų (SGD) terminalo laivas-saugykla „Independence“. Kartu su „Independence“ į Lietuvos dujų rinką pirmą kartą istorijoje atplaukė saugumas ir konkurencija. O su jais -  ir unikali patirtis.


Dujų tiekimo saugumas reiškia, kad daugiau niekas nebegali šantažuoti Lietuvos grasindamas užsukti dujų čiaupą. Lygiai prieš metus baigėsi „Gazprom“ dominavimas Baltijos šalyse - „Independence“ atvėrė kelius į viso pasaulio dujų rinkas. Visi puikiai žinome, kad iš konkurencijos pirmiausia laimi vartotojas. Neseniai Lietuvoje vartotojai už dujas mokėjo didžiausią kainą Europoje. O pernai dujų kaina Lietuvoje mažėjo labiausiai iš visų Europos šalių. SGD terminalas planus sukurti bendrą Baltijos šalių dujų rinką pavertė realybe. „Independence“ galime vadinti regioniniu terminalu, nes jis gali patenkinti beveik visą Lietuvos, Latvijos ir Estijos dujų poreikį“, -  kalbėjo Lietuvos energetikos ministras Rokas Masiulis.

Ministras pažymėjo, jog įgyvendinant Europos sąjungos energetikos tiekimo saugumo direktyvas SGD terminalas Klaipėdoje visų pirma veikia kaip Baltijos regiono tiekimo saugumo garantas, tuo pačiu nustatantis dujų kainoms „lubas“ visame regione.

Bendrovės generalinis direktorius Mantas Bartuška pripažino, kad pirmieji SGD terminalo veiklos metai buvo eksperimentų metai. Reikėjo tinkamai ir laiku pradėti eksploatuoti SGD terminalą, užtikrinti jo efektyvią veiklą ir būti pasirengus bet kokiems infrastruktūros objekto netikėtumams.

Pirmieji SGD terminalo eksploatacijos metai praktikoje yra tie metai, kai rinka, vartotojai, verslo partneriai stebi ir vertina naujo terminalo veiklą. Sėkmingai startavusi Klaipėdos SGD terminalo veikla indikuoja rinkai, jog terminalas veikia saugiai, patikimai ir yra atviras trečiųjų šalių prieigai. Šiuo metu tai yra vienas moderniausių tokio tipo laivų pasaulyje, kuris prisideda ne tik prie dujų tiekimo užtikrinimo, bet ir prie palyginti naujos verslo šakos vystymosi mūsų regione – SGD panaudojimo laivyboje ir transporto bei kituose sektoriuose. Tikimės, jog antraisiais eksploatacijos metais rasis daugiau terminalo naudotojų, kurie išnaudos atsiradusią alternatyvią dujų tiekimo infrastruktūrą regione“, – sakė AB „Klaipėdos nafta“ generalinis direktorius Mantas Bartuška.

Kaip pažymėjo M.Bartuška, dėka SGD terminalo sklandžios veiklos Lietuvos energetikos specialistų patirtis ir kompetencija pasaulyje pradėta vertinti ne tik žodžiais, bet ir sutartimis bei realiais veiksmais. AB „Klaipėdos nafta“ pasirašė sutartį, pagal kurią Lietuvos bendrovė padės įgyvendinti SGD terminalo projektą Kolumbijoje. Tai pirmoji tokio pobūdžio sutartis Lietuvos energetikos sektoriuje.

Klaipėdos SGD terminalas gali patenkinti 100 proc. Lietuvos, o taip pat ir 90 proc. kaimyninių Latvijos ir Estijos gamtinių dujų poreikio.

Trumpai apie SGD terminalą: tai pirmasis Baltijos šalyse SGD terminalas, kurį sudaro SGD laivas-saugykla (170.000 tūkst. kub. m), krantinė (450 m ilgio) bei dujotiekio atšaka (18 km). Terminalas, esantis Klaipėdos uosto pietinėje dalyje, tapo alternatyva į Lietuvą vamzdynais importuojamoms dujoms, gaunamoms iš Rusijos. Į terminalą dujos tiekiamos laivais-dujovežiais. Iki 2015-10-27 Klaipėdos uoste apsilankė 6 dujovežiai.

Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcija į SGD krantinės statybą investavo apie 17,4 mln. eurų, dar 23,5 mln. eurų uosto direkcijai kainavo akvatorijos ties SGD terminalu gilinimas.